Graafinen suunnittelu käyntikortti
Johtopäätöksiä käyntikorteista
1. Vaaka-pysty
Vaakatason etuna on, että siihen mahtuu paremmin tekstiä. Pystyn etuna on, että kuvat on mahdollista sijoitella monella eri tavalla.
2. Mittasuhteet
Yleisin käyntikortin koko on 86mm x 54mm. Mittasuhteet vaihtelevat kuitenkin monilla.
3. Marginaalit
Marginaali on teksin ja kortin reunan väliin jäävä tyhjä tila. Yleensä vastakkaisten sivujen marginaali on saman kokoinen.
4. Tyhjän tilan käyttö
Tyhjä tila vaikuttaa selkeyteen, koska jos tyhjää tilaa ei ole käyntikortti muuttuu sekavaksi.
5. Tekstin linjaus ja asettelu
Tekstin voi tasata vasemmalle, oikealle, keskelle tai jonnekkin muualle. Nämä luovat eroa ulkonäköön.
6. Fonttien valinta
Tietyt fontit sopivat tietynlaiselle yritykselle, esim kaunokirjoitus sopii hienon kampaamon käyntikorttiin mutta ei rakennus firmalle. Yleensä käytetään 2 eri fonttia.
7. Fonttien korostus
Fontteja voi korostaa monella eri tavalla esim lihavoimalla, kursivoimalla tai eri väreillä. Nämä tuovat omia pieniä tehosteita ulkonäköön.
8. Kaksipuoleisuus
Etupuolelle yleensä mahdollinen logo ja yrityksen/henkilön nimi. Takapuolelle muunmuassa puhelinnumero, sähköposti, tärkein sosiaalinen media ja verkkosivu.
9. Värivalinnat
Valitse työhösi sopivat värit esim kylmiä sävyjä, lämpimiä sävyjä, tummia värejä tai kirkkaita värejä
10. Värien pinta-ala suhteet
Valitse työhön pää ja tehoste väri. Huomaa, että tehostevärin pinta-ala vaikuttaa siihen miltä pääväri näyttää.
11. Värien kontrastisuus
Mitä suurempi ero väreillä on sitä suurempi kotrastisuus. Esimerkiksi musta ja valkoinen
12. Elementit ja niiden muotokieli/ väripinnoissa
Elementteihin voi laittaa toiseen esim kuvan ja toiseen tekstin.
Esimerkki tekstin ja logon sijoittelusta |
13. Elementit ja kuviot koristeina/detaljeina
Käyntikortteihin voi laittaa erilaisia kuvioita esim pisteitä tai kukkasia. Näillä saa omaperäisyyttä työhön.
14. Elementit/kuviot
Elementtejä ja kuvioita on mahdollista tehdä monella eri tekniikalla esim vesiväsityylillä, leimasimilla, valokuvilla, repimällä ja viivoilla. Näillä saadaan erottuvuutta muista.
15. Symbolit ja iconit
Symboleilla ja iconeilla voi merkitä esim sijaintia tai sosiaalisen median logoja. Näillä voi helposti kertoa ihmiselle joitain asioita ilman tekstiä.
Esimerkki iconien ja symbolien käytöstä |
16. Erikoismenetelmät
Monet käyttävät erikoismenetelmiä käyntikorteissa esim kohopainoa ja foliopainoa tuomaan pientä lisää ja erottuvuutta. Muotoon leikkaaminen on myös yleistä esim kulmien pyöristäminen.
17. Materiaalit
Käyntikortteja voi painaa monille materiaaleille eri tekniikoilla riippuen henkilön omasta mieltymyksestä. Esim puulle, muoville ja metallille voi painaa paperin lisäksi, mutta näitä ei saa tavallisista painotaloista ja nämä ovat yleensä myös arvokkampia.
18. Tunnelma/ fiilis/ yleisvaikutelma
Pohdi millaisen tunnelman haluat käyntikortilla olevan, esimerkiksi tahdotko yleisvaikutelman olevan rento, vauhdikas vai ylellinen.
Esimerkki rennosta. Rentoutta tähän tuo tekstin linjausten epätarkkuus. |
Esimerkki ylellisestä. Ylellisyyttä tuo tähän kulta ja minimalistisuus. |
Esimerkki vauhdikkaasta. Tämä on vauhdikas koska siinä on paljon teräviä kulmia ja tapahtuu paljon. |
Kommentit
Lähetä kommentti