Graafinen suunnittelu käyntikortti

Johtopäätöksiä käyntikorteista



1. Vaaka-pysty

Vaakatason etuna on, että siihen mahtuu paremmin tekstiä. Pystyn etuna on, että kuvat on mahdollista sijoitella monella eri tavalla.

2. Mittasuhteet

Yleisin käyntikortin koko on 86mm x 54mm. Mittasuhteet vaihtelevat kuitenkin monilla.

3. Marginaalit

Marginaali on teksin ja kortin reunan väliin jäävä tyhjä tila. Yleensä vastakkaisten sivujen marginaali on saman kokoinen.

4. Tyhjän tilan käyttö

Tyhjä tila vaikuttaa selkeyteen, koska jos tyhjää tilaa ei ole käyntikortti muuttuu sekavaksi.

5. Tekstin linjaus ja asettelu

Tekstin voi tasata vasemmalle, oikealle, keskelle tai jonnekkin muualle. Nämä luovat eroa ulkonäköön.

6. Fonttien valinta

Tietyt fontit sopivat tietynlaiselle yritykselle, esim kaunokirjoitus sopii hienon kampaamon käyntikorttiin mutta ei rakennus firmalle. Yleensä käytetään 2 eri fonttia.

7. Fonttien korostus

Fontteja voi korostaa monella eri tavalla esim lihavoimalla, kursivoimalla tai eri väreillä. Nämä tuovat omia pieniä tehosteita ulkonäköön.

8. Kaksipuoleisuus

Etupuolelle yleensä mahdollinen logo ja yrityksen/henkilön nimi. Takapuolelle muunmuassa puhelinnumero, sähköposti, tärkein sosiaalinen media ja verkkosivu.

9. Värivalinnat

Valitse työhösi sopivat värit esim kylmiä sävyjä, lämpimiä sävyjä, tummia värejä tai kirkkaita värejä

10. Värien pinta-ala suhteet

Valitse työhön pää ja tehoste väri. Huomaa, että tehostevärin pinta-ala vaikuttaa siihen miltä pääväri näyttää.

11. Värien kontrastisuus

Mitä suurempi ero väreillä on sitä suurempi kotrastisuus. Esimerkiksi musta ja valkoinen

12. Elementit ja niiden muotokieli/ väripinnoissa


Elementteihin voi laittaa toiseen esim kuvan ja toiseen tekstin.

Esimerkki tekstin ja logon sijoittelusta




13. Elementit ja kuviot koristeina/detaljeina

Käyntikortteihin voi laittaa erilaisia kuvioita esim pisteitä tai kukkasia. Näillä saa omaperäisyyttä työhön.

14. Elementit/kuviot

Elementtejä ja kuvioita on mahdollista tehdä monella eri tekniikalla esim vesiväsityylillä, leimasimilla, valokuvilla, repimällä ja viivoilla. Näillä saadaan erottuvuutta muista.

15. Symbolit ja iconit

Symboleilla ja iconeilla voi merkitä esim sijaintia tai sosiaalisen median logoja. Näillä voi helposti kertoa ihmiselle joitain asioita ilman tekstiä.
Esimerkki iconien ja symbolien käytöstä


16. Erikoismenetelmät

Monet käyttävät erikoismenetelmiä käyntikorteissa esim kohopainoa ja foliopainoa tuomaan pientä lisää ja erottuvuutta. Muotoon leikkaaminen on myös yleistä esim kulmien pyöristäminen.

17. Materiaalit

Käyntikortteja voi painaa monille materiaaleille eri tekniikoilla riippuen henkilön omasta mieltymyksestä. Esim puulle, muoville ja metallille voi painaa paperin lisäksi, mutta näitä ei saa tavallisista painotaloista ja nämä ovat yleensä myös arvokkampia.

18. Tunnelma/ fiilis/ yleisvaikutelma


Pohdi millaisen tunnelman haluat käyntikortilla olevan, esimerkiksi tahdotko yleisvaikutelman olevan rento, vauhdikas vai ylellinen.

Esimerkki rennosta. Rentoutta tähän tuo tekstin linjausten epätarkkuus.

Esimerkki ylellisestä. Ylellisyyttä tuo tähän kulta ja minimalistisuus.

Esimerkki vauhdikkaasta. Tämä on vauhdikas koska siinä on paljon teräviä kulmia ja tapahtuu paljon.






Kommentit

Suositut tekstit