Blomma Creatives

 Blomma Creatives

Mikä Blomma Creatives on?

Blomma Creatives luokittelee itsensä luovaksi kukkastudioksi normaalin kukkakauppa termin sijasta. Blomma Creatives on suunnattu ihmisille, jotka haluavat ostaa kukkasia itselleen tai toisille, mutta tahtovat kukiltaan jotain hieman erikoisempaa eikä sitä mitä löytyy jokaisesta kukkakaupasta.

Visualistin työnkuva Blomma Creativessa

Liikkeessä ei ole nimetty varsinaista visualistia vaan jokainen tekee visualistin töitä. Visualistina itse olen tehnyt näyteikkunoita, kuivakukkapuolen uudistusta ja järjestämistä. Kaupan siivousta tehdään myös monta kertaa päivässä kukkaroskan takia. Normaalia viikkoa tai päivää ei ole vaan aina on jotain uutta tekemistä. Yleisimmin melkein jokapäiväisiin tapahtumiin lukeutuu kimppujen tekoa, siivousta, järjestelyä ja kukkien myyntikuntoon laittoa. 

Kampanjat

Kampanjat eivät oikeastaan näy myymälässä kuin tuotteissa ja niiden määrässä. Esimerkiksi äitienpäivänä on enemmän valmiita kukkasia kuin muuten ja valmistujaisten aikaan pakaan yksittäisiä kukkasia nätisti ja laitetaan esille.

Pukeutuminen työpaikalla

Pukeutumiseen ei ole sääntöjä vaan jokainen saa käyttää sellaisia vaatteita kuin haluaa, toki huomioiden että vaatteet ovat puhtaat, siistit ja sopivat työhön.

Yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa

Yhteistyötä tehdään paljon muiden työntekijöiden kanssa. Paljon kysellään mielipiteitä ja ideoidaan yhdessä esim kimppuja ja ikkunoita.

Hiilijalanjäljen pienentäminen ja kierrätys

Yritys pyrkii kierrättämään kaiken esim bio roskat jota tulee hyvin paljon, muovit ja pahvit. Kaikelle on oma roska-astia myymälässä. Hiilijalanjälkeä pyritään pienentämään lajittelulla, kierrätyksellä ja pyritään minimoimaan hävikki varaston kierrossa esim kuivattamalla. Kesäisin pyritään käyttämään mahdollisimman paljon kotimaista avomaaviljeltyä leikkokukkaa joka vähentää kuljetuksen päästöjä. Kaikki myymälän kalusteet ovat myös kierrätettyjä.

Esillepanoalueet

Esillepanoalueita on vähän, lähinnä suuret näyteikkunat joissa suht leveät ikkunalaudat. Ikkunoissa ei kovinkaan paljon sääntöjä yrityksellä ole. Tärkein on, että tuorekukka ikkunassa ei ole kuivakukkia ja toisinpäin. Ikkunat pyritään pitämään myös suht ilmavina ja siisteinä. Ikkunat uudistetaan muutaman viikon välein ja kuivakukka ikkuna uudistuu melkein kokoajan uusien kimppujen myötä. Graafista materiaalia ei käytetä kuin hintalappujen ja käyntikorttien muodossa esillepanoissa.

Blomma Creatives pohjapiirros ja esillepanoalueet

Pohjapiirros

Esillepano alueet ovat merkitty ympyröillä ja laatikoilla, suuri väritetty alue kuvastaa portaita, jotka vievät varastoon. Kylmiä tai kuumia alueita ei varsinaisesti ole ollenkaan.

Yleisin kulkureitti asiakkailla

Ylläolevan kulkureitin lisäksi on myös tapauksia jotka kulkevat kassalle suoraan eivätkä kiertele siitä eteenpäin. Asiakaskiertoon on vaikea vaikuttaa kaupan liikeidean takia. Kuivakukat ovat itse poimittavia ja jokainen saa kerätä mieleisensä. Tila on myös pieni joten kalusteita ei pysty liikuttelemaan kovinkaan paljoa. Asiakkaan mielipiteisiin ei kauheasti vaikuteta tässä myymälässä. Äitienpäivänä yritettiin tehdä paljon valmiita kimppuja ja laittaa ne mahdollisimman näkyville paikoille ja helposti otettaviksi.

Kuivakukka puolen muutos

Kuivakukka puoli koki pienen uudistuksen kun turussa järjestettiin video art festivaalit ja yksi teoksista tuotiin esille Blomma Creativesiin. Graafisena materiaalina toimi flyeri tapahtumasta ja teoksen esittely teksti. Kuivakukka puolen järjestystä ei uudisteta ilman tälläisiä syitä kovinkaan usein vaan muutamn kerran vuodessa ilman tälläisiä tapahtumia tms. Uudistuksessa piti ottaa huomioon näyttöjen näkyvyys, koska videon piti näkyä ulos liikkeen ollessa suljettuna. 
Ennen muutosta

Muutoksen jälkeen


Kommentit

Suositut tekstit